Stryktipsets historia

I flera generationer har vi spelat Stryktipset i Sverige. Det har gått över 80 år sedan den första tipskupongen såldes. Detta skedde en regnig höstdag på 1930-talet – mitt under den ekonomiska krisen. Det sägs att spelbolag får in mest spelare när konjunkturen är som lägst. Spel ger befolkningen en möjlighet att vinna stort och behålla drömmen om ett bättre liv. Även vid en mindre vinst får spelaren en positiv upplevelse som annars inte går att nå. Stora depressionen i samhället har gett just en sådan effekt. Olagligt spel på sport har snabbt blivit ett samhällsproblem. Hela landet befann sig i gungning. Kungen Gustaf V och den nytillträdde statsministern – socialdemokraten Per Albin Hansson – behövde en lösning på olagligt spelande.

Så föddes idén om en reglering på spelmarknaden. Spelbolaget AB Tipstjänst startade 1934. Stryktipset fanns med i utbudet från allra första dagen. Det redan på den tiden populära i Storbritannien konceptet plockades upp av företagets grundare – vattenpolostjärnan Bergqvist och hans vän Zuckerman.   För tjugofem öre per rad fick svenska män och kvinnor äntligen en laglig möjlighet att tippa och vinna stort. Sammanlagt fanns det tolv matcher på varje stryktipskupong och man kunde tippa åtta rader per kupong.

Så här såg en kupong ut på 1930-talet:

stryktipset

Till skillnad från dagens Stryktipset tippade man i början på antingen uteslutande tolv svenska fotbollsmatcher eller tolv engelska – beroende på Stryktipsets upplaga.  Utöver det gick det att spela två kupongtyper till – Siffertipset (fem matcher i engelska ligan) och Pooltipset (ett avancerat tipsspel där du själv väljer vilka matcher du vill tippa). Både Siffertipset och Pooltipset är numera nedlagda. Stryktipset lever kvar och fortsätter skörda framgång bland alla fotbollsfans över hela Sverige.

Idag är det 13 rätt som gäller och kupongens design har blivit betydligt bättre, även om den upplevs som rätt omodern. Nu sker allt spel via terminaler där dina tips läses in automatiskt. Dessutom måste du uppvisa ditt spelkort när du betalar för din spelkupong.

Stryktipset – numera online och mobilen

Den tekniska utvecklingen har även lett till att spel på odds har förflyttat sig till internet. Nu tippar vi dessutom allt oftare direkt i mobilen eller på surfplatta. Det går dock fortfarande inte att föreställa sig en spelkiosk utan stryktipskuponger och text-TV med stryktipsinfo uppe på skärmarna. Stryktipset är en riktig klassiker som är huvudattraktionen i varje spelbutik.

Betting – vadslagning om pengar – sker idag såklart oftast på nätet och inte ute i Svenska Spels butiker. Vi lägger våra spel på andra spelbolag – baserade i utlandet. Dessa bolag erbjuder riktigt bra odds på fotboll, tennis och hockey jämfört med monopolisten Svenska Spel. På grund av diverse faktorer kan inte Svenska Spel konkurrera med bolag registrerade i andra länder när det gäller oddsnivån. Stryktipset är däremot en produkt som erbjuder spelarna möjligheten att vinna stort. Det attraherar en del spelare. De flesta ”smarta” spelare glömmer allt de har läst om sannolikhet och odds och köper Stryktipset i alla fall. Det går att påstå att Stryktipset har blivit räddaren i nöden för Svenska Spel – dess bästa vapen i kampen om spelarna.

Det är rätt få andra spelportaler som har en produkt som liknar Stryktipset i sitt utbud. Betsson.com har förvisso lanserat EttKryssTvå för några år sedan. Upplägget liknar det som Stryktipset har, men med en väsentlig skillnad –  EttKryssTvå har en betydligt bättre vinstplan än Stryktipset. Du får garanterad vinst på 10 rätt, till exempel.  Men vad hjälper det? Att konkurrera ut Stryktipset är otroligt svårt – hur bra ditt alternativ än är. Vi känner till varumärket. Kanske gillar vi fylla i kupongen varje vecka med en kulspetspenna. Vem vet vad som får oss att fastna i den traditionen. Även om vi tippar alla matcher på nätet till fördelaktiga odds, bortser vi ofta från logiken när det gäller Stryktipset.

Att få dig att spela Stryktipset är en konst som Tipstjänst AB och sedan Svenska Spel har lärt sig genom åren. Försäljningen av stryktipskuponger är en välsmord maskin där marknadsföringen ligger på högsta möjliga nivå för att få dig som kund att spela. Läs om marknadsföringen bakom Stryktipset och andra produkter som du hittar i spelkiosker här: https://svenskaspel.se/img/omsvs/guider/Terminalguide_spel.pdf

Inte konstigt att det fortfarande spelas om pengar på Lången och Triss – hur dåliga vinster spelarna än får. Svenska Spel är experter på skyltning och marknadsföring och de får – till skillnad från ”utländska” spelbolag som ofta är tvingade att lägga ut stora summor pengar på dyr TV-reklam för att synas – göra reklam i princip var de än önskar. En viktig notering här – så kallade utländska bolag sätter vi i citationstecken då majoriteten av dessa bolag har en stark anknytning till Sverige. Antingen är ägare från Sverige eller så arbetar det ett svenskt team specifikt med kunder från Sverige.

Stryktipsets unicitet

Vad är det som gör Stryktipset så populärt utöver dess storslagna marknadsföring och lång historia? Det är en del andra faktorer som spelar in:

  • Låg insats: en krona per rad. Minst två rader. Har du några kronor över efter att ha köpt en dosa snus, är det ett perfekt läge att satsa växelmynt och vinna tio miljoner kronor;
  • Stora vinster. Lyckas du pricka in 13 rätt utan att någon annan gör det under samma spelomgång, får du garanterat tio mille;
  • Det går att slumpa fram en vinnande kombination. Väljer du spela så kallade ”Färdiga spel”, förvandlas Stryktipset plötsligt till en lotteribiljett. Datorn väljer en slumpmässig kombination av matchutgångar. Slumpen här är en justerad på odds. Genomsnittliga odds på kupongen blir inte betydligt större än medelodds på alla lagda spel;
  • Du kan krydda till din kupong med spel på Joker och vinna ännu mer
  • Du kan spela 1, 5 eller 10 veckor på en och samma kupong. Det kan dock vara svårt att göra om du vill briljera med dina oddskunskaper. Är du en expert inom fotboll, är det bäst att köpa en ny kupong varje vecka
  • Du kan lämna din kupong såväl i en spelbutik som på nätet. Det går precis lika bra. Glöm inte ditt spelkort och/eller inloggningsuppgifter bara.

Det finns dock en del nackdelar med att tippa Stryktipset. I vissa fall kan det vara bättre att söka på ett bättre alternativ på nätet. De negativa aspekterna av att spela med Svenska Spel är som följer:

  • Låg vinståterbetalning som ligger på bara 65%.
  • Du blir låst i att tippa matcher som du kanske inte vill tippa. Då är det ett bra läge att leta vidare på kuponger med bättre matchalternativ
  • Det tar lång tid från det att du har köpt kupongen tills du vet om du har vunnit. I många fall är det tråkigt att behöva vänta länge. Det finns en massa andra alternativ när det gäller spel på fotbollsmatcher där det går fortare. Varför inte prova en galen multipel istället?
  • Samtidigt som du köper stryktipskupongen, kan du besluta dig för att spela på Lången. Det är inget bra val då oddsen är betydligt bättre hos andra spelbolag. Låt bli. Välj ett privatägt bolag istället för Svenska Spel. Då får du en bättre deal.

Vi har nämligen inte nämnt att Tipstjänst AB förstatligades i början av 1940-talet. År 1997 slogs Tipstjänst ihop med ett annat statligt bolag Penninglotteriet som tidigare tagit hand om lotterierna i Sverige. Sedan dess har Svenska Spel i princip monopol på den svenska spelmarknaden. Det finns en del andra stora bolag som Folkspel, Postkodlotteriet, ATG och A-Lotterierna som bedriver spelverksamhet.

Svenska Spel är dock i särklass störst och de enda som erbjuder oddsspel. Det talas nu om en ny reglering av spelmarknaden. En sådan reglering kommer att möjliggöra bättre reklammöjligheter för spelbolag som idag är tvingade att bedriva sin verksamhet från utlandet. Konkurrensen kommer att hårdna och fler alternativ till Stryktipset kommer att se ljuset. Till dess är det Stryktipset som äger Sverige.